Sterke daling wachttijden huishoudelijke hulp door nieuwe aanpak

Huishoudelijke hulp die een tapijt aan het stofzuigen is
Foto: Cottonbro CC0

De gemeente Best heeft de wachttijden voor huishoudelijke hulp flink weten te verkorten door een centrale wachtlijst in te voeren. Dit blijkt uit de evaluatie van een pilot die de gemeente samen met zorgaanbieders heeft uitgevoerd.

Met de nieuwe applicatie ‘Wachtlijstoplosser’ is de gemiddelde wachttijd gedaald van 47,6 dagen naar 12,4 dagen, wat een afname van 73,9 procent betekent. De applicatie zorgt ervoor dat de hulpvragen van inwoners sneller en efficiĆ«nter worden gekoppeld aan beschikbare zorgaanbieders.

De pilot, die op 30 september van start ging, heeft ook andere verbeteringen opgeleverd. Meer dan 62 procent van de hulpbehoevenden kon binnen 30 dagen zorg ontvangen. Bovendien hebben de gemeente en zorgaanbieders nu realtime inzicht in de wachtlijsten, wat hen helpt om beter te sturen op doorlooptijden.

Zowel gemeentemedewerkers als zorgaanbieders zijn tevreden over de nieuwe werkwijze voor huishoudelijke hulp. Vanwege de positieve resultaten heeft de gemeente Best besloten om de applicatie nog zes maanden te blijven gebruiken. Daarna volgt er een nieuwe evaluatie om te bepalen of deze werkwijze permanent kan worden ingevoerd.

Deel dit nieuws