De gemeente Best gaat de komende jaren haar afvalbeleid fundamenteel hervormen met als doel een drastische reductie van restafval. Het raadsbesluit van juli 2024 vormt het startpunt voor een meerjarig traject dat in 2028 moet resulteren in een volledig vernieuwd afvalbeheer.
Het nieuwe beleid kent meerdere fasen. Begin 2025 worden de eerste richtinggevende kaders vastgesteld, waarbij de gemeente vijf verschillende scenario’s voor afvalinzameling onderzoekt. Deze scenario’s variëren van een overeenkomst met een ondernemer tot de mogelijkheid van een eigen gemeentelijke inzameldienst of aansluiting bij een gemeenschappelijke regeling.
Naast de organisatievorm wordt ook gekeken naar gedifferentieerde tarieven. De gemeente bestudeert verschillende bekostigingsmodellen, geïnspireerd op omliggende gemeenten zoals Son en Breugel, Oirschot, Waalre en Reusel-de Mierden. De tariefstellingen kunnen rekening houden met factoren als huishoudenssamenstelling, aantal afvalverwijderingen en woningtype.
Implementatie en participatie
In het najaar van 2025 zal het nieuwe afvalbeleid worden gepresenteerd, vergezeld van een nieuwe verordening en uitvoeringsbesluit. 2026 staat in het teken van contractvorming, terwijl 2027 wordt gebruikt om werkprocessen in te regelen voor een soepele implementatie per 2028.
Een belangrijk aspect is (zoals bij veel ingrijpende veranderingen in de gemeente Best) het participatietraject. De gemeente wil inwoners nadrukkelijk betrekken bij de beleidsontwikkeling. Naar verwachting start het participatieproces eind eerste kwartaal van 2025, waarbij communicatie en participatie zorgvuldig worden vormgegeven.
De VANG-doelstellingen (Van Afval Naar Grondstof) vormen een belangrijke leidraad. De gemeente streeft ernaar de hoeveelheid restafval significant te verminderen en de scheidingsmogelijkheden te optimaliseren. Daarnaast wordt gekeken naar innovatieve oplossingen zoals nascheiding en alternatieve inzamelingsmethoden.